CURATORS

Alicja Wieczorek & Katarzyna Wendland

from the left: Katarzyna Wendland, prof. Marian Stępak (UMK), Alicja Wieczorek
from the left: Katarzyna Wendland, prof. Marian Stępak (UMK), Alicja Wieczorek

About the project

ENG / PL

· · ·

ENG / Katarzyna Wendland


118 artists from different parts of the world entered the International Digital Art Contest “THE ONE”. Altogether 259 entries were submitted. Artists from the following 11 countries took part in the competition: the UK, Argentina, China, France, Italy, South Korea, The USA, Ukraine, Bulgaria, Israel and Poland. Jury qualified 47 works by 38 artist to the post-event exhibition. They were 31 digital graphics and 16 videos. Professional artists and students of art colleges and universities from all over the world took part in the contest. Entries in various digital techniques were submitted – digital graphic, digital painting, digital collage, digital drawing, videos, sound files.
The event was endowed from the budget of the Local Government of the Kujawsko-Pomorskie Voivodship. The partner of the initiative is The Society of Authors and Stage Composers ZAiKS. The project was organised under the honourable patronage of the Marshal of the Kujawsko-Pomorskie Voivodship, Piotr Całbecki, and the Mayor of Toruń, Michał Zaleski. In-kind prizes were founded by the Municipal District of the City of Toruń, financial award was endowed by the Municipal Cleaning Department LLC.
International character of the contest and the post-event exhibition were aimed at confronting various creative attitudes in different countries. It was vital to promote contemporary art and popularise digital means of creation that may seek exchange of artistic attitudes on international scale. The title of the project “THE ONE” by referring to the Planet Earth has an ecological tone. Its aim was to provoke creative thoughts on our globe, its constant destruction and its future as seen by the artists.
International jury composed of Dr Jakub Matys (Poland – Visual Arts Department, Jan Kochanowski University in Kielce), Giles Timms (the USA – Department of Art, University of Maine), Mykhaylo Barabash (Ukraine – Lviv National Academy of Arts) awarded the award winners and honourable mentions. Grand Prix was awarded to Małgorzata Łuczyna (Poland / Kraków) for the set of three videos: EOL#01/#02/#03. In-kind prize founded by the City of Toruń was awarded joint to Benna Gaen Maris (Italy / Venice) for the video Stories end and to Konrad Kucz (Poland / Warsaw) for the digital graphic Pokuta (the Penance). Honourable mentions were awarded to Karolina Borowska (Poland / Wrocław) for the digital graphic II, Kinga Su (France / Strasbourg) for the video Round, Krzysztof Kiełt (Poland / Gdańsk) for the video Utopia and Kamila Walendy- kiewicz (Poland / Warsaw) for the video A quake in being.
We would like to heartfully acknowledge all the artists who participated in THE ONE event. We wish you further successes on your creative paths.

· · · · · · · · · · · · · · · · · · · · · · · · · · · · · · · · · · · ·

PL / Katarzytna Wendland

Do Międzynarodowego Konkursu Sztuki Cyfrowej „THE ONE” zgłosiło się 118 artystów z różnych krajów świata. Łącznie nadesłano 259 prac konkursowych. W konkursie wzięli udział artyści z 11 krajów: Wielkiej Brytanii, Argentyny, Chin, Francji, Włoch, Korei Południowej, Stanów Zjednoczonych, Ukrainy, Bułgarii, Izraela i Polski. Jury Zakwalifikowało do wystawy pokonkursowej 47 prac 38 artystów. 31 cyfrowych grafik oraz 16 filmów. W konkursie wzięli udział artyści profesjonalni oraz studenci wyższych uczelni artystycznych z całego świata. Do konkursu zostały zgłoszone prace w różnych technikach cyfrowych – grafika cyfrowa, digital painting, kolaż cyfrowy, rysunek cyfrowy, video do 5 minut, pliki dźwiękowe.
Wydarzenie zostało dofinansowane z budżetu Samorządu Województwa Kujawsko-Pomorskiego. Partnerem inicjatywy jest Stowarzyszenie Autorów ZAiKS. Projekt został objęty Honorowym Patronatem Marszałka Województwa Kujawsko-Pomorskiego Piotra Całbeckiego oraz Honorowym Patronatem Prezydenta Miasta Torunia Michała Zaleskiego. Nagrody rzeczowe ufundowała Gmina Miasta Toruń, nagrodę finansową dofinansowało Miejskie Przedsiębiorstwo Oczyszczania Sp. z o.o.
Charakter międzynarodowy konkursu i wystawy pokonkursowej miał na celu konfrontację różnorodnych postaw twórczych na tle różnych krajów. Istotne było promowanie sztuki współczesnej i popularyzacja cyfrowych metod tworzenia, które mogą na skalę międzynarodową dążyć do wymiany artystycznych postaw. Tytuł projektu „THE ONE” odnosząc się do Planety Ziemi, ma wydźwięk ekologiczny. Celem była prowokacja do twórczych przemyśleń na temat naszego globu, ciągłej destrukcji i jego przyszłości widzianej oczami artystów.
Międzynarodowe Jury w składzie: dr Jakub Matys (Polska – Instytut Sztuk Wizualnych, Uniwersytet Jana Kochanowskiego w Kielcach), Gilles Timms (USA – Department of Art, University of Maine), Mykhaylo Barabash (Ukraina – Lviv National Academy of Arts) przyznało nagrody i wyróżnienia.
Grand Prix zdobyła Małgorzata Łuczyna Polska / Kraków za zestaw trzech filmów: EOL#01/#02/#03.
Nagrodę rzeczową sponsorowaną przez Miasto Toruń zdobyli ex aequo: Benna Gaen Maris Włochy / Wenecja za film „Stories end” oraz Konrad Kucz Polska / Warszawa za grafikę cyfrową „Pokuta”.
Wyróżnienia Honorowe zdobyli: Karolina Borowska Polska / Wrocław za grafikę cyfrową „II”, Kingi Su Francja / Strasbourg za film „Round”, Krzysztof Kiełt Polska / Gdańsk za film „Utopia” oraz Kamila Walendykiewicz Polska / Warszawa za film „A quake in being”
Serdecznie dziękujemy wszystkim artystom, którzy wzięli udział w wydarzeniu „THE ONE”. Życzymy dalszych sukcesów na drodze twórczej.

· · · Katarzyna Wendland

· · · · · · · · · · · · · · · · · · · · · · · · · · · · · · · · · · · ·

ENG / Alicja Wieczorek

Among the artists who submitted their works to the International Digital Art Contest THE ONE there were representatives of different disciplines and technologies. Works selected for the post-event exhibition covered the main theme and, at the same time, were original in form or thematically open, allowing the viewers a wide range of interpretation of the given problem. In the digital space the artists reached for both two- and three-dimensional means discovering in front of the recipients diverse technological solutions as well as original stylistics of static and moving works – graphics and videos. To those viewers, who are unfamiliar with the art created by means of electronic devices, the exhibition will be an interesting introduction to digital methods of creating. Others might find it interesting to overview contemporary trends and compare the activity of artists from different countries.
The artists qualified to the exhibition chose topics that touched their inner selves and in an ambitious and metaphorical way created images that more than once show the problem of a human being’s existential dilemma, suspended between the word of nature we grew out of and the word of technology we strive for. The Grand Prix winning video triptych EOL #1/#2#/3 by Małgorzata Łuczyna refers to an antropocentric vision of the world – a relation between human and nature determined by the technological progress. Humans with the brutality of their technologies are depicted in strong contrast to the delicate world of nature, which they neither can nor want to communicate with. By subordinating the world of nature we became the slaves of the new world, full of unknown thus far problems, secrets and sufferings. Similar reflections directed many authors to catastrophic vision of future, such as the fall of humankind. Throughout the rhythmical composition of pictures in the video Stories end Benna Gaean Maris tells about the power of nature lying in repetitive cycles and processes. They are the ones that enable the Earth to survive longer than the human civilization. Konrad Kucz in the graphic Pokuta (The Penance) portrays a modern man whose destructive actions caused by the materialistic approach to life lead to the spiritual decay. Many works caution the recipients against distancing from the natural world. II by Karolina Borowska refers to primeval connection between humans and the world of nature, without which our species could not survive. Kinga Su when realising the animation Round departed from the anthropocentric narrative and pictured the Planet Earth as a reviving organism that will exist regardless of the human civilization. Krzysztof Kiełt in the video Utopia presented a vision of the Planet Earth as a cosmic creation remaining in the process of self-perfection and this is how he comments on his realisation: The chaos of the past transfigure into tangible, variegated present, which inevitably has to turn into endless peace. Although we are all aware of the cosmic dimension of our planet, the world we know, the Earth usually appears to us in the form of our surroundings – as individuals we are not able to comprehend through our senses the whole, only the fragment, our here and now. Largely, the Internet and the amazingly vast information flow that it provides, delivers the news from different directions, the bits from which we sew our subjective image of the world. This strand is raised by Kamila Walendykiewicz in her video A quake in being through references to the chaos of information that interferes with our reception and understanding of reality.
Although each of us has a bit different image of the world, we all feel the significance of some phenomena that toss our planet, we also feel collective responsibility for the choices of the previous generations. Social awareness of the state of loss that reveals itself in the works displayed at the exhibition as well as the attempt to change through the expression of the shown works – graphics and videos, give us comfort for a better tomorrow. Will we ever leave our planet to search for new worlds for further exploration or will we turn the course of history and return the power to the nature to live following the rhythm of the natural world that surrounds us? Or perhaps we will create a new current of change which will enable us to alter the world without directing it towards destruction? The answers to these questions are to be found at the exhibition but the fact that we share the same thoughts, hopes and fears is the first step towards the change for better. Being aware of the problems surrounding us, our kind’s sense of community, the will to act, are everything we need to look hopefully into the future.

· · · · · · · · · · · · · · · · · · · · · · · · · · · · · · · · · · · ·

PL / Alicja Wieczorek

Wśród twórców zgłaszających swoje prace do międzynarodowego konkursu sztuki cyfrowej THE ONE nie brakowało reprezentantów różnych dyscyplin i technologii. Na wystawę zostały wybrane prace dotyczące wiodącego tematu, będące przy tym formalnie oryginalne lub tematycznie otwarte, dające widzom szerokie pole interpretacji poruszonego problemu. Artyści w cyfrowej przestrzeni tworzenia sięgnęli zarówno dwu- i trójwymiaru, odkrywając przed odbiorcami różnorodne rozwiązania technologiczne i niejednokrotnie oryginalną stylistykę dzieł statycznych i ruchomych – grafik i filmów. Dla odbiorców będących daleko od sztuki tworzonej za pomocą urządzeń elektronicznych wystawa będzie ciekawym wprowadzeniem do tematu cyfrowych metod tworzenia. Dla pozostałych interesujący może okazać się przegląd współczesnych trendów i możliwość porównania działalności twórców z różnych krajów.

Artyści zakwalifikowani do wystawy wybrali tematy, które dotknęły ich wnętrza i w ambitny, metaforyczny sposób zbudowali obrazy niejednokrotnie ukazujące problem egzystencjalnej rozterki istoty ludzkiej zawieszonej pomiędzy światem przyrody, z którego wyrośliśmy i światem techniki, do którego dążymy. Nagrodzony GRAND PRIX tryptyk filmowy EOL #1 #2# 3 autorstwa Małgorzaty Łuczyny, odnosi się do antropocentrycznej wizji świata – relacji człowieka z naturą zdeterminowanej przez postęp technologiczny. Człowiek z brutalnością swoich technologii został ukazany w silnym kontraście z delikatnym światem przyrody, z którym nie potrafi i nie chce się porozumieć. Podporządkowując sobie świat przyrody staliśmy się niewolnikami nowego świata, pełnego nieznanych dotąd problemów, tajemnic i cierpień. Podobne rozważania skierowały wielu autorów do katastroficznej wizji przyszłości, takiej jak upadek ludzkości. Za pomocą rytmicznej kompozycji obrazów w filmie „Stories end” Benna Gaean Maris opowiada o sile natury kryjącej się w powtarzalnych cyklach i procesach. To one pozwolą planecie Ziemi przetrwać dłużej niż ludzka cywilizacja. Natomiast Konrad Kucz w grafice „Pokuta”ukazuje metaforyczny portret współczesnego człowieka, którego destrukcyjne działania spowodowane materialistycznym podejściem do świata prowadzą do duchowego upadku. Wiele prac zawiera przestrogę dla odbiorców przed oddalaniem się od naturalnego świata. Karolina Borowska w pracy II odwołuje się do odwiecznego związku człowieka ze światem przyrody, bez której nasz gatunek nie mógłby przetrwać. Kinga Su realizując animację Round odeszła od antropocentrycznej narracji i ukazała planetę Ziemię jako odradzający się organizm, który będzie istniał niezależnie od ludzkiej cywilizacji. Krzysztof Kiełt w pracy Utopia przedstawił wizję planety Ziemi jako kosmicznego tworu trwającego w procesie udoskonalania się i tak komentuje swoją realizację: „Chaos przeszłości przeistacza się w namacalną, barwną teraźniejszość, która nieuchronnie musi przerodzić się w bezkresny spokój”. Choć wszyscy mamy świadomość kosmicznego wymiaru naszej planety, świat, który znamy, planeta Ziemia, przeważnie jawi nam się w postaci naszego otoczenia – jako jednostki nie jesteśmy w stanie objąć zmysłami całości, jedynie fragment, nasze tu i teraz. W dużej mierze Internet i związany z jego istnieniem niesłychanie ogromny przepływ informacji dostarcza nam wieści z różnych stron, skrawków, z których szyjemy nasz subiektywny obraz świata. Ten wątek porusza Kamila Walendykiewicz w filmie A quake in being, poprzez odwołania do chaosu informacji, przeszkadzających nam w odbiorze i zrozumieniu rzeczywistości.

Chociaż każdy z nas obraz świata ma nieco inny, wszyscy czujemy znaczenie pewnych zjawisk, które targają naszą planetą, odczuwamy też zbiorową odpowiedzialność za wybory poprzednich pokoleń. Społeczna świadomość stanu zagubienia, ujawniająca się w pracach przedstawionych na wystawie oraz próba dążenia do zmian poprzez ekspresję prezentowanych dzieł – grafik i filmów, daje nam otuchę na lepsze jutro. Czy opuścimy kiedyś planetę, żeby poszukać nowych światów do dalszej eksploracji, czy odwrócimy bieg historii i oddamy władzę naturze, by żyć wraz z rytmem otaczającej nas przyrody, a może stworzymy nowy nurt przemian, który pozwoli nam zmieniać świat nie kierując go do destrukcji? Na wystawie nie znajdziemy odpowiedzi na te pytania, ale fakt, że podzielamy te same myśli, nadzieje i lęki jest pierwszym krokiem do zmian na lepsze. Świadomość otaczających problemów, poczucie wspólnoty naszego gatunku, chęć działania, to wszystko czego potrzeba, żeby spojrzeć z nadzieją w przyszłość.

· · · Alicja Wieczorek

Create a website or blog at WordPress.com

Design a site like this with WordPress.com
Get started